خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی تا پایان سال به ۱۵ هزار کیلومتر می‌رسد
اقتصادی

خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی تا پایان سال به ۱۵ هزار کیلومتر می‌رسد

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس‌ (انشعابی از خط لوله نفت‌خام گوره - جاسک) با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و با هدف افزایش پایداری تولید و توسعه زیرساخت‌های راهبردی کشور به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

محمدصادق عظیمی‌فر در آیین بهره‌برداری از این طرح، آن را یکی از راهبردی‌ترین طرح‌های صنعت پالایش کشور در سال‌های اخیر است، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این طرح توانستیم از خط لوله گوره - جاسک استفاده مؤثری در زمینه تأمین خوراک پایدار و تولید حداکثری فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه بندرعباس داشته باشیم‌.

وی با بیان اینکه صنعت پالایش و پخش به‌منظور ایفای مأموریت‌های خود اعم از تولید و تأمین فرآورده‌های نفتی، رفع ناترازی انرژی و تکمیل زنجیره ارزش چند اقدام اساسی را در دستور کار قرار داده است که این اقدام‌ها همسو با تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت تدوین‌ شده است، تصریح کرد: اقدام نخست در حوزه تولید فرآورده‌های نفتی است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در بخش تولید فرآورده‌های نفتی نیاز به بهره‌وری و استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشگاهی موجود دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه از ابتدای استقرار دولت چهاردهم بر ظرفیت‌های خالی پالایشگاه‌های موجود تمرکز کرده‌ایم، افزود: در بازه زمانی چهارماهه توانستیم تولید روزانه بنزین کشور را حدود ۱۱ میلیون لیتر و تولید روزانه نفت‌گاز کشور را حدود ۱۲ میلیون لیتر افزایش دهیم.

رفع ناترازی تنها با اتکا بر تولید امکان‌پذیر نیست

عظیمی‌فر با بیان اینکه گام بلندمدت و میان‌مدت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تا پایان دولت چهاردهم معطوف بر تکمیل طرح‌های پالایشی در حوزه تولید است، گفت: طرح‌های کیفی‌سازی پالایشگاه‌های موجود و طرح‌های جدید پالایشی از جمله اقدام‌های دیگر در دست اجرای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است تا بتوانیم با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا پایان دولت چهاردهم به رقم تولید روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت‌گاز در کشور دست‌یابیم. 

وی با بیان اینکه رفع ناترازی تتها با اتکا بر تولید امکان‌پذیر نیست، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در زمینه بهینه‌سازی مصرف، ارتقای بهره‌وری و مقابله با قاچاق سوخت اقدام‌های متعددی را انجام داده است که به‌زودی شاهد آن خواهیم بود.

مدیدعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های انتقال اعم از زیرساخت‌های انتقال خوراک و زیرساخت‌های انتقال فرآورده باید توسعه یابد، گفت: ما نیازمند تأمین پایدار و به‌موقع خوراک و فرآورده در کشور هستیم، از این رو از ابتدای دولت چهاردهم تنها در استان هرمزگان و بندرعباس توانستیم ۲ طرح راهبردی اتصال پالایشگاه نفت بندرعباس به خط لوله گوره - جاسک و فاز نخست طرح خط لوله جدید انتقال فرآورده‌های نفتی از بندرعباس به رفسنجان با طول ۴۶۰ کیلومتر را راه‌اندازی کنیم.

عظیمی‌فر با بیان اینکه تا پایان امسال بهره‌برداری از خط لوله سبزآب - ری و اتصال ۲ نیروگاه به خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور انجام‌ می‌شود، اظهار کرد: در آینده نزدیک هزار کیلومتر به خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود، از این رو در مجموع طول خطوط لوله از ۱۴ هزار کیلومتر به ۱۵ هزار کیلومتر خط لوله انتقال افزایش می‌یابد.

صرفه‌جویی ۸۰ میلیون دلاری با خط لوله جدید پالایشگاه بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز از صرفه‌جویی سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلاری با راه‌اندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام این شرکت خبر داد و گفت: راه‌اندازی این خط لوله نقش مؤثری در پیشگیری از ناترازی سوخت در کشور دارد.

احمد هاشمی با بیان اینکه خوراک این پالایشگاه تاکنون به‌وسیله کشتی‌ها تأمین می‌شد، اظهار کرد: با راه‌اندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از پرداخت هزینه سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلاری حمل خوراک از خارک به بندرعباس جلوگیری می‌شود.

وی از بدی آب و هوا و خرابی کشتی‌ها به‌عنوان چالش‌های تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس با کشتی نام برد و افزود: در برخی مواقع به ناچار خوراک پالایشگاه را تا یک سوم کاهش می‌دادیم و حتی در چند مرحله به‌دلیل عدم ارسال به‌موقع خوراک تا مرز تعطیلی پالایشگاه‌ پیش رفتیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه نوسان تأمین خوراک این شرکت نقش مؤثری در ایجاد ناترازی در سبد سوخت کشور و سود و درآمد پالایشگاه بندرعباس دارد، تصریح کرد: راه‌اندازی خط لوله تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس از نظر زیست‌محیطی نیز دارای اهمیت بالایی است.

هاشمی گفت: انشعاب این خط لوله در سال ۱۳۹۸ با موافقت وزارت نفت از خط لوله گوره - جاسک به پالایشگاه بندرعباس کشیده شد و اجرای آن با طول ۳۷ کیلومتر به‌عهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران واگذار شد، همچنین حدود ۵.۵ کیلومتر از این خط لوله با هزینه خود پالایشگاه بندرعباس در داخل پالایشگاه کشیده شده است. 

جزئیات خط لوله خوراک پالایشگاه بندرعباس

به گزارش ایرنا بهره‌برداری از خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس روز پنجشنبه با حضور محمدصادق عظیمی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، احمد هاشمی مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس، موسی احمدی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و محمد آشوری تازیانی استاندار هرمزگان انجام شد.

تکمیل و بهره‌برداری از پروژه خط لوله تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس که خط لوله‌ای ۳۰ اینچی انشعاب گوره - جاسک با طول ۳۷ کیلومتر است، امکان تثبیت خوراک پالایشگاه به مقدار ۳۰۰ هزار بشکه در روز فراهم کرده که گامی مؤثر در افزایش بهره‌وری و تولیدات پالایشی کشور است.

این پروژه نمونه‌ای موفق از هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف صنعت نفت است که صرفه‌جویی محقق‌شده ناشی از کاهش هزینه انتقال خوراک با اجرای این پروژه نزدیک به ۸۰ میلیون دلار در سال برآورد شده است.

قرارداد این پروژه در آبان ۱۳۹۹ با شرکت مارون مکانیک منعقد شد و عملیات اجرایی آن در مدت ۱۵ ماه به پایان رسید. این خط لوله از کیلومتر ۷۳۷ خط لوله گوره - جاسک منشعب و به پالایشگاه بندرعباس متصل شد.

سرمایه‌گذاری این پروژه حدود ۳۲ میلیون یورو و سرمایه‌گزار این پروژه شرکت ملی نفت ایران و کارفرمای اجرایی، شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است که با شرکت مارون مکانیک به‌عنوان پیمانکار اجرایی همکاری داشت و نخستین انتقال نفت خام به مخازن پالایشگاه بندرعباس در پنجم دی ۱۴۰۳ انجام شد.

راه‌اندازی این خط لوله افزون بر تأمین خوراک پایدار پالایشگاه بندرعباس، مشکلات ناشی از حمل‌ونقل دریایی و شرایط جوی را برطرف می‌کند.

از این پس با راه‌اندازی این خط لوله خوراک پالایشگاه از طریق خط لوله خشکی تأمین می‌شود که سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش پایداری تأمین خوراک می‌شود.


منبع: irna.ir