از نگاه بین‌المللی به «پسر دلفینی» تا رونمایی از «رکسانا»
فرهنگی هنری

از نگاه بین‌المللی به «پسر دلفینی» تا رونمایی از «رکسانا»

ششمین روز از جشنواره فیلم فجر، با یاد پری صابری، بازیگر آغاز شد. در ادامه پنج فیلم به نمایش درآمد، فیلم‌هایی که با حضور پرشور اهالی رسانه و سینماگران همراه شدند. در این روز از محسن کیایی، مهران غفوریان، مهدی هاشمی تا پژمان بازغی، میرسعید مولویان و ایمان صفا در سالن برج میلاد حضور یافتند.

 زنگ اول: «کفایت مذاکرات»

اولین سانس امروز «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق بود. در ابتدای نشست، درباره ناشایست بودن دیالوگ‌های فیلم انتقاد شد. سید ابراهیم عامریان در پاسخ به این نقد‌ها گفت: اگر حس می‌کردم در دیالوگ‌ها از کلام ناشایست استفاده شده است، آن را حذف می‌کردم. او همچنین درباره جایگاه کمدی در سینمای ایران توضیح داد و تأکید کرد که بدون فیلم‌های کمدی، وضعیت اقتصادی سینما بحرانی‌تر می‌شد.
 
 محسن کیایی، دیگر بازیگر فیلم، از بازگشت خود به جشنواره بعد از هفت سال ابراز خوشحالی کرد و گفت: دغدغه من اجرا نیست، بلکه دوست دارم هر وظیفه‌ای که به من محول می‌شود را به‌درستی انجام دهم. محمدرضا داوودنژاد، بازیگر فیلم، نیز گفت: باید بدانیم که ما در هالیوود نیستیم و با سختی‌های زیادی فیلم می‌سازیم.

 زنگ دوم: «پسر دلفینی ۲»

در سانس دوم، انیمیشن «پسر دلفینی ۲» به کارگردانی محمد خیراندیش اکران شد. فیلمی که پیش از شروع اکرانش در برج میلاد همراه شد با نمایش عروسک‌ها و هدایای این فیلم که در راستای بازارپردازی فیلم در معرض دید عموم قرار گرفته بود. علاوه بر این یک دکور با شخصیت‌های این فیلم هم در برج به نمایش گذاشته شد. فیلم ادامه‌ای بر قسمت اول است، به ماجراجویی‌های جدید شخصیت اصلی در دل دریا می‌پردازد. نشست نقد و بررسی فیلم با حضور کارگردان و عوامل برگزار شد و درباره روند تولید و چالش‌های ساخت انیمیشن در ایران صحبت شد.

ضمن این که تهیه‌کننده درباره موفقیت‌های جهانی «پسر دلفینی» توضیحاتی را ارائه داد و از سختی کار انیمیشن‌سازی در ایران سخن به میان آورد. او گفت که بعضی از انیماتور‌های فیلم، برای حضور داشتن در این اثر سینمایی، مهاجرت معکوس کرده و به ایران برگشته‌اند.

 زنگ سوم: «ناتوردشت»

در سانس سوم، فیلم «ناتوردشت» ساخته سید محمدرضا خردمندان به نمایش درآمد. این فیلم که داستانی درام و اجتماعی دارد، با استقبال اهالی رسانه همراه شد و سالن از جمعیت پر شد. در اواسط اکران این اثر سینمایی با ایجاد یک مشکل فنی، برای چند دقیقه پخش فیلم متوقف شد و بعد دوباره اکران، ازسرگرفته شد.
 
نشست نقد و بررسی فیلم نیز با حضور عوامل برگزار شد و کارگردان فیلم درباره اقتباس نام فیلم از رمان معروف «ناتوردشت» توضیح داد و گفت که کلمه «ناتور» از قبل در ادبیات کشور ما وجود داشته است و این اثر سینمایی ارتباطی با رمان معروف سلینجر ندارد.
 
 در این نشست، هادی حجازی‌فر، بازیگر اصلی کار امکان حضور پیدا نکرد و پیغامی صوتی برای اهالی رسانه ارسال کرد.

زنگ چهارم: «مرد آرام»

 سانس چهارم به نمایش فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی اختصاص داشت. در نشست پرسش‌وپاسخ این اثر سینمایی که به مسئله «کودک‌همسری» می‌پردازد، درباره گویش این فیلم که فارسی افغانستانی است، صحبت شد. نیما نوروزی، بازیگر این فیلم درباره تلاش‌هایی که جهت یادگیری این گویش کرد صحبت به میان آورد.
 بهنوش صادقی نیز درباره بودجه کمتر از ده میلیارد تومان این اثر صحبت کرد. او گفت برای تأمین هزینه این اثر سینمایی از مؤسسه تصویر شهر کمک گرفتم.
 
 اجرای نشست‌های خبری امشب برعهده فرزاد حسنی بود. او علاوه بر اجرا، آثار را نقد کرده و تحلیل خود از اثر را با کارگردان در میان گذاشته و در نشست مطرح می‌کرد.

زنگ آخر: رکسانا

آخرین سانس امروز، به اکران فیلم سینمایی «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی اختصاص پیدا کرد. این سانس با استقبال خوبی از جانب اهالی رسانه روبه‌رو شد و ساعتی قبل از شروع فیلم، شور و هیاهو فضای سینمای رسانه را پر کرد.‌

منبع: فیلم فجر


منبع: yjc.ir