هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، با اشاره به اهداف اجرایی پروژه گفت: راهآهن میانه-اردبیل نه تنها اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور را امکانپذیر میسازد، بلکه بهعنوان یک پروژه حیاتی در کاهش تصادفات جادهای، کاهش مصرف سوخت و تسهیل جابجایی بار و مسافر نقش بسزایی خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این پروژه یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور است و از نظر مهندسی و روشهای اجرایی، خلق یک شاهکار با توان داخلی در ساخت خطوط ریلی کشور به شمار میرود.
بازوند افزود: با بهرهبرداری از این پروژه، ظرفیت جابجایی مسافر در سال اول به ۶ دهم میلیون نفر مسافرو در سال بیستم به یک و نیم میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حوزه حمل بار، ظرفیت این خطآهن در سال اول دو و نیم میلیون تن و در سال بیستم به ۴ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و گفت: مسیر این خطآهن از مناطق مختلفی با ویژگیهای جغرافیایی متنوع مانند تپهماهور، دشت و کوهستان عبور میکند که اجرای آن نیازمند مهندسی دقیق و توجه ویژه است.
بازوند ادامه داد: سرعت طراحی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به روند احداث ایستگاههای مهم این پروژه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۴ ایستگاه اصلی در دست احداث است که از جمله آنها ایستگاه اصلی اردبیل، گنجگاه، مهماندوست و فیروزآباد هستند که طبق برنامه زمان بندی و اولویتهای اجرایی به اتمام میرسند.
بازوند خاطرنشان کرد: که این پروژه علاوه بر بهبود زیرساختهای حملونقل، موجب توسعه اقتصادی، صنعتی و گردشگری استان اردبیل خواهد شد و تأثیرات مثبت آن در کاهش محرومیت مناطق مختلف استان نیز به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.
وی طول مسیر این خط ریلی را ۱۷۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: حدود ۳۵ کیلومتر از این مسیر شامل پلهای خاص، تونل و گالری است که شامل ۶۲ دستگاه تونل به طول حدود ۲۴ هزار متر، ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴ هزار و ۳۰۰ متر و ۷۵۰۰ متر گالری است. تمامی این مسیر با اتکا به توان فنی و مهندسی داخلی کشور احداث شده است.
منبع: شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور
منبع: yjc.ir
نظر دهید