در صورتی که فرد فوت شده دارای اوراق بهادار قابل معامله در بازار سرمایه باشد، مطابق مقررات جهت تقسیم این اوراق بهادار بین وراث باید روند و مراحل زیر را انجام دهد.
۱- مراجعه به اداره ثبت احوال و أخذ گواهی فوت
۲-پیگیری و أخذ گواهی حصروراثت از مرجع قضایی صالح
۳- اطلاع از وضعیت دارایی (پرتفو) متوفی از طریق میزخدمت الکترونیک مطابق فرآیند تشریح شده
۴-مراجعه به اداره امور مالیاتی آخرین محل سکونت متوفی و أخذ گواهی پرداخت مالیات بر ارث
۵- فردی از ورثه که سجامی باشد به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir/auth/login مراجعه و از طریق میز خدمت الکترونیکی، درخواست تشکیل پرونده انتقال سهام متوفی را انتخاب کند. (در اینصورت کلیه اوراق بهادار موجود در وضعیت دارایی متوفی بررسی میشود)
بر این اساس در ادامه و در گام نخست میبایست کد ملی و تاریخ تولد متوفی توسط ورثه درج شود.
همچنین در گام بعدی موارد اعلامی توسط شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با دقت مطالعه و مستندات مطابق لیست درج شده، آماده شود.
سپس هریک از مستندات در قسمت در نظر گرفته شده، بافرمتهای مجاز اعلامی بارگذاری شود.
شایان ذکر است؛ پس از ثبت درخواست، کد رهگیری به متقاضی (فردی از ورثه) ارسال خواهد شد.
در پایان، نتیجه بررسی را از طریق پیامک پیگیری درخواست در میز خدمت، اطلاع رسانی خواهد کرد.
مزایای تشکیل پرونده الکترونیک انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث
در همین زمینه علیرضا ترابی معاون حقوقی شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره علت راه اندازی میز خدمت تشکیل پرونده انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث و مزایای آن نسبت به تشکیل پرونده از طریق دفاتر پیشخوان دولت گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به استناد قوانین و مقررات حاکم بر بازار سرمایه، مجری تقسیم و انتقال اوراق بهادار متعلق به متوفیان بین وراث قانونی ایشان است و تلاش میکند خدمت مذکور را به نحو مطلوبتر به مردم ارائه کند و در این راستا از خدمت الکترونیکی جدید خود با عنوان «تشکیل پرونده مکانیزه تقسیم و انتقال اوراق بهادار متوفیان از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه» که منجر به حذف مراجعه حضوری جهت تشکیل پرونده میشود، راه اندازی کرده است.
ترابی در خصوص آخرین آمار پرونده انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث اعلام کرد: این خدمت جدید سپرده گذاری مرکزی با استقبال خوب عموم ذی نفعان رو به رو شده به طوری که از ۱۶ آبان سال جاری تا ۲۶ دی ماه تعداد ۵۲۳۷ پرونده انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث در این درگاه ثبت شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر امکان تشکیل پرونده از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا سایر مجاری موازی به صورت حضوری امکانپذیر است، اظهار داشت: خیر، در حال حاضر تشکیل پرونده انتقال اوراق بهادار متوفیان به وراث صرفاً از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه توسط فردی از ورثه که سجامی باشند به راحتی یک خرید اینترنتی در هر زمان از شبانه روز و هفت روز هفته امکانپذیر است و هیچ درخواستی از سوی دفاتر پیشخوان دولت و... در این شرکت ثبت نمیشود. همچنین مرکز تماس تخصصی سپرده گذاری مرکزی (۱۵۶۹) نیز در هر مرحله از ثبت درخواست آماده راهنمایی است.
معاون حقوقی شرکت سپردهگذاری مرکزی درباره این که آیا تقسیم سهام عدالت متوفیان نیز به از طریق درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه صورت میپذیرد و آخرین وضعیت تقسیم سهام عدالت متوفیانی که پس از اول مرداد ماه ۱۳۹۹ فوت شدهاند چیست، گفت: خیر، تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفیان همانند گذشته از طریق دفاتر فعال شرکتهای کارگزاری و همچنین شعب منتخب بانک به شرح مندرج در تارنمای شرکت سپرده گذاری امکانپذیر است. به همین دلیل ذینفعان میبایست از ثبت درخواست جهت تشکیل پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان در درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه خودداری کنند و جهت تقسیم سهام عدالت متوفیانی که پیش از اول مرداد ماه ۱۳۹۹ فوت شدهاند به مراکز منتخب این خدمت مراجعه کنند. از آنجایی که تقسیم سهام عدالت متوفیان پس از اول مرداد ماه ۱۳۹۹ دارای ظرافتها و پیچیدگیهایی از جمله مباحث مالیات بر ارث است این شرکت در نظر دارد تا ضمن انجام مذاکرات و رایزنیهای لازم زیرساخت تقسیم سهام عدالت این دسته از متوفیان را با کمترین مراجعه حضوری وراث فراهم کند که به محض ایجاد این امکان مراتب را به اطلاع عموم میرساند.
ترابی در خصوص توصیه به ذی نفعان تشکیل پرونده انتقال سهام متوفی نیز تصریح کرد: پیشنهاد میشود یک نفر از ورثه که سجامی است به نمایندگی از کلیه وراث مدارک را جمعآوری و متعاقباً اقدام به تشکیل پرونده انتقال اوراق بهادار متوفی نماید. همچنین از تشکیل پروندههای موازی برای یک متوفی خودداری شود. همچنین ضروری است در کلیه مراحل مدارک را به درستی بارگذاری شود و در صورت نیاز به راهنمایی از خدمات تلفنی شرکت سپرده گذاری مرکزی (۱۵۶۹) استفاده کنند تا درخواستهای واصله با نهایت دقت و در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: شرکت سپردهگذاری مرکزی
منبع: yjc.ir
نظر دهید