راه آهن چابهار - زاهدان به عنوان یکی از ابر پروژههای زیربنایی کشور و به عنوان یکی از استراتژیک ترین پروژههای عمرانی و حملونقلی در کشور به شمار می رود که طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت راه وشهرسازی بوده و همچنین طبق اعلام معاون شرکت ساخت پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
با توجه به استراتژیک بودن این پروژه و با توجه به آنکه این پروژه نیاز به تامین مالی دارد بنابراین با دستور مقام معظم رهبری مقرر شد بخشی از منابع مالی این پروژه از صندوق توسعه ملی برداشت شود که در همین زمینه هم مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: برای تکمیل پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان حاضر به پرداخت و سرمایه گذاری در این پروژه است.
در حالی که خیرالله خادمی مدیرعامل سابق شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور پیش از این اعلام کرده بود که پروژه راه آهن چابهار_ زاهدان با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است و پیشرفت آن به ۷۰ درصد رسیده است و تا سال ۱۴۰۶ به اتمام می رسد
گفتنی تاکنون در این طرح ۱۷ همت هزینه شده است و ارزش روز این طرح بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار است.
طرح راه آهن چابهار-زاهدان، با هدف توسعه ریلی شرق کشور و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی، طرح توسعه سواحل مکران و ایجاد کریدور ترانزیتی شمالی- جنوبی در شرق کشور برای اتصال آسیای میانه و کشور افغانستان به آب های آزاد اقیانوسی، طرح احداث راه آهن چابهار-زاهدان با طول ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این طرح ریلی از بندر چابهار آغاز می شود و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان می رسد.
براساس این گزارش امروز وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان ۲سال متوقف بوده است که این اطلاعات باعث شده که این ابهام ایجاد شود که پیشرفت ۷۰ درصدی این پروژه و آمارهای که معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت چهاردهم پیش از تغییر ارائه کرده بود آیا درست نبوده ؟
منبع: yjc.ir
نظر دهید