به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، "هوشنگ بازوند" دوشنبه شب (هفدهم دیماه) در نشست اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی حملونقل نظام در سال ۱۳۷۹ از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: این سیاست ها بر ایجاد نظام جامع حملونقل و توسعه شبکه حملونقل ریلی و آزادراهی با نگرش مبتنی بر آمایش سرزمین، پدافند غیرعامل و افزایش ترانزیت بار و مسافر تاکید دارد.
وی گفت: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر مردمیسازی اقتصاد، توسعه منطقه مکران و همچنین توسعه کریدورهای ترانزیتی در مشارکت با بخش خصوصی بهصورت ویژه تأکید شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ادامهداد: در حال حاضر، این شرکت راهبر ۲۱۱ طرح و ۳۶۵ پروژه با مجموع سههزار و ۲۱۶ قرارداد است که مبلغ اولیه این قراردادها ۲۶ همت است.
بازوند تصریح کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی طرحها و پروژهها در حال حاضر ۳۵ درصد است و اعتبارات سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ همت برآورد شده است.
وی با اشاره به نیاز سههزار و ۴۰۰ همتی بودجه برای اتمام پروژههای ریلی، بزرگراهی و آزادراهی گفت: تا پایان سال جاری، ۱۷۵ کیلومتر مسیر ریلی، ۱۲۴ کیلومتر آزادراه و ۵۶۰ کیلومتر بزرگراه آماده افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه، با اشاره به تلفات تصادفات جادهای، بر لزوم حذف نقاط حادثهخیز تأکید کرد و افزود: یکی از بزرگترین و مهمترین اقدامات تخصصی برای حذف نقاط حادثهخیز، افزایش کریدورهای ریلی و آزادراهی است که در این زمینه به کمک ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیازمندیم.
بازوند با اشاره به هزینههای روزافزون نگهداری و بهسازی آزادراهها و بزرگراهها گفت: عواید آزادراهی پاسخگوی هزینههای نگهداری جادهها نیست و در این خصوص به آییننامهها و بخشنامههایی برای معافیت مالیاتی سرمایهگذاران بخش خصوصی، با حمایت و اثرگذاری نمایندگان مجلس نیاز داریم.
وی خواستار تدوین ضوابط مشخص برای حضور مردم در عرصه اقتصاد کشور از طریق طرحهای تملک داراییهای سرمایهای شد و تأکید کرد: مجلس میتواند با هدایت سرمایهگذاری بخش خصوصی، کمک بزرگی به کاهش تصادفات جادهای کند.
از دیگر درخواستهای بازوند در جلسه امشب، بررسی موضوع واردات ماشینآلات راهسازی و ریلی توسط سرمایهگذاران بخش خصوصی و تحقق این موضوع توسط نمایندگان مجلس بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از عملیات اجرایی ۷۶۰ کیلومتر مسیر ریلی و ۱۸۸۲ کیلومتر مسیر در دست مطالعه خبر داد و از توان مهندسان و سرمایهگذاران بومی تشکر کرد.
وی کریدور آستارا- بندرعباس را مهمترین کریدور ریلی حال حاضر کشور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، در حال تکمیل ۹ کریدور ریلی مهم شامل آستارا-بندرعباس، آستارا-چابهار، سرخس-چابهار، پارسآباد-بندر امام خمینی، سرخس-مرز رازی و... هستیم.
بازوند در پایان، با اشاره به نیاز ۵۳۰ همتی اعتبار برای اتمام کریدورهای آزادراهی گفت: به شرط حمایتهای قانونی، توان داخلی مهندسان و سرمایهگذاران ایرانی، امکان ساخت سالانه ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی، آزادراهی و بزرگراهی را فراهم میکند.
منبع: irna.ir
نظر دهید