فرارو- افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا شبانه کلید خورد و حالا اگر ساینا S دوگانهسوز را کنار بگذاریم، هیچکدام از خودروهای داخلی در کارخانه کمتر از ۴۰۰ میلیون فروخته نمیشوند.
به گزارش فرارو؛ قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا که بهامضای مدیران خودروسازیهای داخلی رسیده، بدون احتساب هزینههای جانبی محاسبه شده و احتمالا به رقمهای اعلامی چیزی نزدیک ۲۰ درصد اضافه میشود. با این اوصاف قیمت کارخانه محصولی مثل کوییک GX L از عدد و رقمهای اعلامی فروشندهها در بازار آزاد جلو میزند. افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا توسط وزارت صمت و شورای رقابت گردن گرفته نمیشود و خود خودروسازان جهش قیمت ارز را مهمترین دلیل برای اصلاح قیمت کارخانه معرفی میکنند.
تفاوت بهای کارخانه و قیمت مصرفکننده
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا درحالی یکشنبهشب جنبه رسمی پیدا کرد که عدد و رقمهای اعلامی از خوروسازان داخلی قیمت نهایی و مصرفکننده نیست.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا در قالب بهای کارخانه محاسبه شده و تازه قرار است به این عدد هزینههای جانبی نیز تعلق بگیرد.
قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا با احتساب پارامترهای دیگری مثل مالیات بر ارزش افزوده، شمارهگذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداختهای قانونی محاسبه میشود و بهطور متوسط ۲۰ درصد به چیزی که تحتعنوان بهای کارخانه منتشر شده، اضافه خواهد شد.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا چقدر است؟
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده است. شاهین پلاس اتوماتیک سایپا یکی از مدلهایی که تقریبا ۱۵ درصد گران شده.
قیمت شاهین پلاس اتوماتیک در کارخانه که قبلا ۶۳۸ میلیون تومان بود الان به ۷۲۸ میلیون تومان تبدیل شده و اضافه شدن هزینههای جانبی قیمت شاهین پلاس اتوماتیک برای مصرفکننده را به ۸۶۵ میلیون تومان میرساند.
ساینا S دوگانهسوز ارزانترین سواری داخلی در کارخانه است. قیمت این یکی از ۲۴۲ میلیون تومان به ۳۲۷ میلیون تومان تبدیل شده و بااحتساب هزینههای جانبی به مرز ۳۹۰ میلیون تومان میرسد.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا بهشکلی است که اگر ساینا S دوگانهسوز را کنار بگذاریم، هیچ مدلی کمتر از ۴۰۰ میلیون قیمت ندارد.
سبقت قیمت کارخانه از بازار آزاد
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا طوری است که برخی از مدلهای داخلی بیشتر از قیمت بازار ارزشگذاری شدهاند. باور نمیکنید؟
قیمت ریرا در کارخانه بهعنوان گرانترین سواری داخلی یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون است
کوییک GX L یکی از همین مدلهاست. قیمت کوییک GX L در کارخانه احتمالا برای مصرفکننده به ۴۳۵ میلیون تومان میرسد درحالی که همین خودرو امروز دوشنبه ۲۸ آبان در بازار آزاد ۴۳۰ میلیون تومان خریدوفروش میشود.
بهای کارخانه کوییک GX L با افزایش تقریبا ۱۶ درصدی از ۳۱۲ به ۳۶۳ میلیون تومان تبدیل شده و حالا احتمالا قیمت نهایی و مصرفکننده این خودرو به حولوحوش ۴۳۵ میلیون تومان بدل میشود.
قیمت سورن پلاس کارخانه و مدلهای دیگری مثل رانا پلاس و دنا پلاس اتوماتیک آپشنال نیز حالا تفاوت چشمگیری با نرخهای اعلامی فروشندهها در بازار آزاد ندارد.
مجوز افزایش قیمت خودرو از کجا آمد؟
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا تقریبا توسط هیچکسی گردن گرفته نمیشود. همزمان با آخرین ساعتهای یکشنبهشب اخباری تحتعنوان افزایش قیمت خودرو روی خروجی رسانهها قرار گرفت، اما برگه فهرست جدید خودروهای داخلی را مدیران ایرانخودرو و سایپا امضا کردهاند.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا با اطلاع وزارت صمت و تایید شورای رقابت بهعنوان بالاترین نهاد نظارتی در بازار خودرو کلید خورده است. با این حال طبق روال سالهای گذشته مسئولیت اعلام افزایش قیمت خودرو در کارخانه بر عهده خود خودروسازان گذاشته شده است.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا شامل چه کسانی میشود؟
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا شامل متقاضانی که تا الان مبلغ خودرو انتخابی را بهصورت کامل پرداخت کردهاند، نمیشود. این مهمترین بخش از اولین واکنش ایرانخودر و سایپا به ابهام متقاضیان در صبح روز دوشنبه ۲۸ آبان محسوب میشود.
قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا بهاین ترتیب برای متقاضیان طرح فروش فوری و پیشفروش که مراحل تکمیل وجه را پشتسر گذاشتند، طبق توافق قبلی محاسبه میشود. با این حال شرایط برای آن دسته از متقاضیانی که قرار است مابقی قیمت کارخانه را به حساب ایرانخودرو و سایپا واریز کنند، متفاوت است و قیمت روز کارخانه برای آنها ملاک خواهد بود.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا طبق اعلام خود خودروسازان بهخاطر تغییر نرخ ارز در ماههای گذشته است و چارهای جز اصلاح قیمت کارخانه وجود نداشته است.
خودرو |
قیمت جدید کارخانه |
قیمت مصرفکننده (تقریبی) |
پژو 207 با موتور TU3 |
۴۹۳ میلیون |
591 میلیون |
پژو 207 دستی |
515 میلیون |
618 میلیون |
پژو 207 دستی سقفشیشهای |
566 میلیون |
679 میلیون |
پژو 207 اتوماتیک سقففلزی |
648 میلیون |
777 میلیون |
پژو 207 اتوماتیک سقفشیشهای |
670 میلیون |
804 میلیون |
دنا پلاس |
605 میلیون |
726 میلیون |
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال |
797 میلیون |
956 میلیون |
رانا پلاس |
508 میلیون |
609 میلیون |
سورن پلاس دوگانهسوز شخصی |
557 میلیون |
668 میلیون |
سورن پلاس XU7p |
515 میلیون |
618 میلیون |
تارا دستی V1P |
653 میلیون |
783 میلیون |
تارا اتوماتیک V4 |
761 میلیون |
913 میلیون |
ساینا S استاندارد 85 گانه |
342 میلیون |
410 میلیون |
ساینا GX L |
341 میلیون |
409 میلیون |
ساینا S دوگانهسوز |
327 میلیون |
392 میلیون |
ساینا GX L دوگانهسوز |
383 میلیون |
459 میلیون |
کوییک اتوماتیک |
397 میلیون |
476 میلیون |
کوییک S استاندارد 85 گانه |
334 میلیون |
400 میلیون |
کوییک GX L |
363 میلیون |
435 میلیون |
اطلس G |
417 میلیون |
500 میلیون |
اطلس اتوماتیک |
497 میلیون |
596 میلیون |
شاهین G |
496 میلیون |
595 میلیون |
شاهین G اتوماتیک |
622 میلیون |
746 میلیون |
شاهین پلاس اتوماتیک |
728 میلیون |
873 میلیون |
منبع: fararu.com
نظر دهید